Google kondigde het al aan bij Gemini 2.0, ’the agentic era’! Het tijdperk van agents dus. De zoekgigant maakt daarmee een sprong in het diepe. Het betekent dat zoeken zoals we dat kennen gaat veranderen. Een risico voor Google, maar een die ze wel moeten nemen. Laten we eerst even een stapje terug doen. Wat zijn AI agents?
AI agents… wat zijn dat?
Zoekmachines zijn de poort naar het internet, en aangezien Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, is Google dus dé poort naar het internet. U vraagt, wij zoeken, u klikt. Dat is kortweg hoe het werkt. Als een soort bibliotheek worden alle resultaten voor je uitgestald en kun je gaan zoeken naar de gewenste informatie of producten. Maar wat nu als er een slimmere manier is om informatie te vinden en taken uit te voeren?
Tijdens Google I/O 2024 kondigde Google de komst aan van een nieuw tijdperk: de “agentic era”. Deze ontwikkeling markeert een revolutie in de manier waarop we met technologie omgaan. In plaats van zelf te zoeken, te klikken en te vergelijken, zullen we steeds meer gebruik maken van AI agents die ons proactief helpen.
Een AI agent kun je zien als een persoonlijke assistent die je werk uit handen neemt. Een goed voorbeeld is een tripje naar een stad. Als je dat nu regelen wil, doe je dat zelf. Ik ben vorig jaar naar Londen geweest met het gezin en heb alles geregeld. Treintickets, verblijf in een hotel en kaartjes voor de Harry Potter Studio’s. En we hebben samen nagedacht over wat we willen doen en wanneer we dat willen doen. Het kostte behoorlijk wat tijd om dat allemaal te regelen.
Stel je nu voor dat je dit allemaal kunt overlaten aan een AI agent. In plaats van zoveel keer te zoeken naar “treintickets Londen” en “familiehotel Londen” en “tickets Harry Potter Studio’s” en nog een reeks andere zoekopdrachten, geef je nu één opdracht aan je AI agent. “Regel een reis naar Londen voor mijn gezin van 10 tot 15 juli, inclusief tickets voor de Harry Potter Studio’s”. De AI agent doet de rest. Hij zoekt de beste treintickets, vindt een geschikt hotel en regelt de tickets voor de Harry Potter Studio’s. En als ‘ie dan toch bezig is, kan hij meteen een aantal opties geven voor wat we de overige dagen kunnen gaan doen.
Een ander voorbeeld is dat je een verzoek krijgt van je leidinggevende die om informatie vraagt. Aangezien je mail en andere tools allemaal aan elkaar geknoopt zijn, stel je de vraag aan je AI agent. Die vervolgens die informatie in enkele seconden tevoorschijn tovert. De vervolgvraag is dat je opdracht geeft dit te mailen aan diezelfde leidinggevende en nadat je de mail gelezen hebt, klik je zelf op verzenden. Binnen een minuut heb je de vraag beantwoord waar je normaal veel meer tijd aan kwijt bent voor het verzamelen van de informatie en het schrijven van de mail.
Hoe veranderen AI agents het zoeken?
Zoals ik al zei krijg je nu een reeks zoekresultaten en zul je alsnog een hoop klikwerk moeten verrichten om de gewenste informatie te vinden. En dat kan best wat tijd kosten als je veel of heel specifieke informatie zoekt. Iedereen herkent dat gevoel wel van eindeloos klikken om te vinden wat je zoekt. Dat komt niet in de laatste plaats omdat je veelal zoekt op één trefwoord of korte zin die misschien niet de lading dekt.
AI agents zorgen dat dat verandert. Dat gebeurt op twee gebieden. In de eerste instantie kun je in gesprek met de AI agent. Je stelt een vraag, als het in orde is, gaat de agent die informatie opzoeken en je voorzien van een antwoord. Door een vraag te stellen wordt de context duidelijker en kan de agent goed interpreteren. Dat is ook meteen het tweede voordeel: de agent wordt aangestuurd door een multimodaal model dat veel beter in staat is om je vraag te interpreteren.
Voorbeeld: klimaatverandering
Oke, even een voorbeeld. Als je voor een artikel of paper informatie nodig hebt over de impact van de klimaatverandering op het Amazonegebied dan zoek je via Google op die termen en krijg je een reeks van resultaten. Dat is niet alleen een enorme stapel informatie om doorheen te gaan, het is ook nog eens ongesorteerd en bestaat uit wetenschappelijke artikelen, nieuwsberichten, websites en andere niet controleerbare bronnen. Om daar doorheen te gaan is een tijdrovende klus.
Een AI agent pakt het anders aan. Je geeft nu aan waar je naar zoekt en geeft duidelijke kaders mee waarbinnen de bronnen van informatie moeten passen. Bijvoorbeeld: “Ik schrijf een artikel over de impact van klimaatverandering op het Amazonegebied. Zoek relevante wetenschappelijke artikelen voor me en vat deze voor me samen met de relevante informatie.”
Omdat je kaders mee kunt geven, is het zoekgebied al kleiner. Vervolgens is de agent degene die je helpt door de informatie samen te vatten of eventueel uit te diepen. Je kunt ook verder gaan en de agent vragen het artikel met je te schrijven. Persoonlijk heb ik daar moeite mee. Dat levert generieke content op en het helpt je niet. Ik ben een voorstander van het gebruik van deze tools als hulpmiddel, maar een fervent tegenstander van het laten overnemen van het schrijfwerk. En ja, bij deze blog heb ik ook AI gebruikt, maar de teksten komen toch echt van mijn hand!

Wat betekent dit voor SEO?
SEO is nu de kunst van het optimaliseren van teksten en pagina’s op basis van zoekwoorden. Hoewel het algoritme ermee om kan gaan, is het theoretisch mogelijk om hoog te ‘ranken’ zonder dat de inhoud echt dekkend is voor de zoekterm.
Dat verandert met de komst van AI agents. Die kijken anders naar je content omdat de context ook meeweegt. In plaats van je te focussen op één of meer zoekwoorden bouw je nu autoriteit op basis van de totale inhoud.
Voorbeeld: recepten
Een voorbeeld is recepten. Als je als diabeet een recept zoekt, zoek je op ‘diabetes recept stamppot’, ‘keto recept kip’ of ‘koolhydraatarm recept koekjes’. Websites die op die zoekwoorden aanslaan komen naar boven. Maar een website die niet op die zoekwoorden aanslaat, maar wel is ingericht voor diabetici die op zoek zijn naar tips voor maaltijden, blijft uit de resultaten.
Een AI agent snapt de context van de vraag: je wilt informatie over koolhydraatarm koken. Tegelijk snapt de agent ook de context van de website: hier is informatie over koolhydraatarm koken met tips voor vervangers voor aardappels en alternatieven voor chips en koekjes.
Door die twee samen te brengen heb je een veel passender resultaat op de zoekvraag. Gemini noemt het ‘semantische SEO’ waarbij de context van de vraag en de context van de website een belangrijke rol innemen.
Hoe om te gaan met SEO voor AI?
SEO zoals we dat momenteel veel toepassen, legt de focus nu vooral op de zoekwoorden en dan met name op één pagina. Het is een kwantitatieve benadering waarbij het aantal zoekwoorden en backlinks primair de focus hebben. Beter gezegd, de benadering is vooral technisch.
Semantische SEO, of SEO voor AI, richt zich meer op de context van een complete website. De nadruk komt meer op de kwaliteit te liggen van de content. Content is belangrijker dan de zoektermen en links.
Natuurlijk zijn er overeenkomsten met de traditionele SEO. Bottomline is nog steeds: goede content werkt. Een technisch kloppende site is en blijft belangrijk, want ook het algoritme van de AI agent moet ermee uit de voeten kunnen. Maar hoe meer aandacht jij geeft aan je website en de content, hoe beter deze scoort bij AI agents.
Gaat old school SEO dan overboord?
Nee. Althans, niet direct. Zolang mensen blijven zoeken met zoekmachines, blijft SEO relevant. De nieuwe aanpak van SEO is wel een waardevolle aanvulling. Het kan het bereik van je website vergroten en je autoriteit ook verbeteren. Er is dus niets mis met een gecombineerde aanpak. Het is vooral belangrijk je bewust te zijn van de verandering die eraan komt. Want AI agents gaan de manier waarop we informatie ontsluiten hoe dan ook veranderen.
Meer weten over AI of content?
Met de komst van AI verandert er veel. Zoeken wordt vinden en het is belangrijk je content daarop af te stemmen. Wil je hier meer van weten of informatie over AI en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact op met me, ik kom graag eens langs voor een gesprek en een kop koffie.
Wil je in jouw bedrijf meer doen met AI, ook dan hoor ik graag van je. Ik help jullie graag op weg met het vinden in de nieuwe wereld van AI.