Als designer van websites kies ik zelf graag voor een gestroomlijnd geheel. Weinig drukte en tierelantijnen om het design netjes en opgeruimd te houden. Vaak zie je, op wat oudere sites, harde kleuren en blokken en veel teksten die elkaar in de weg zitten en het overzicht er niet beter op maken, in mijn ogen dan hè.
Daarom ben ik liefhebber van het hamburgermenu. Al moet ik zeggen dat de drie streepjes onder elkaar inmiddels wel dodelijk saai zijn geworden en schreeuwen om een vernieuwing.
Maar de vraag is nu, op een desktop? Wel of geen hamburgermenu?
Geschiedenis van het hamburgermenu
Je zou denken dat het hamburgermenu sinds de smartphone op de markt is. Maar het bestaat al sinds 1981(!). Dat betekent dat het icoon al 42 jaar oud is.
De bedenker is Norm Cox, die in 1981 het icoon ontwierp met in het achterhoofd de gedachte dat het eenvoudig moest zijn als een verkeersbord. De drie streepjes roepen het beeld op van een lijst met items.
De introductie van het icoon was zonder grote reden. Het werd eenvoudigweg gebruikt om een menu te openen en te sluiten en verdween in gebruik nadat Windows het in de ban deed.
Met de komst van smartphones werd de ruimte op een mobiele website beperkt en kwam het hamburgermenu weer terug. Het bleek een ideale manier om ruimte te besparen op de kleine schermen en zo werd het icoon nieuw leven ingeblazen.
De bezoeker aan zet
De vraag is nu, is het handig voor een desktop website of juist niet? In mijn ogen is het voor een UI (User Interface) een mooie tool om de website rustig en overzichtelijk te houden. Heb je een website met veel pagina’s, dan blijft het kalm aan de ogen. Maar kijk je vanuit het oogpunt van UX (User Experience), dan is het een ander verhaal.
Van de jongere generaties zijn de meeste bezoekers wel bekend met het icoon en de werking. Bij deze bezoekers zal het dus geen issue opleveren. Maar kijk je naar de wat oudere generaties, dan is de bekendheid een stuk minder. In dat geval is het maar de vraag of ze het snappen, of dat ze na een paar keer zoeken vertrekken.
Hou dus rekening met je bezoeker of je een hamburgermenu gaat gebruiken.
Functie of design
De bezoeker is niet de enige factor, maar wel een belangrijke. Degene die je wil bedienen moet je geen obstakels in de weg leggen of extra laten klikken. Iedereen wil binnen een paar keer klikken zijn waar ze willen zijn en dan is een hamburgermenu blijkbaar geen optie.
Het design is minimaal. Dat is het grote voordeel dan ook. Het geeft je website een minimalistische uitstraling en geeft zo de ruimte om meer aandacht aan andere onderdelen te geven. Daarnaast geeft een hamburgermenu je de ruimte om het menu uit te breiden, bijvoorbeeld met een overlay, om zo meer items kwijt te kunnen.
De overweging voor een hamburgermenu gaat dus een stuk verder dan de vraag of het functioneel is of design. Er zijn wel degelijk overwegingen voor een hamburgermenu op de desktop.
De hybride oplossing
Het gebruik van een hamburgermenu dient dus een doel. Op mobiele sites bespaart het ruimte, en op de desktop geeft het ruimte. Het probleem is alleen, een hamburgermenu op desktop is een groot obstakel.
Volgens onderzoek van de Nielsen Norman Group in 2016 wordt het menu de helft minder gevonden en wordt de website als ingewikkelder en minder efficiënt ervaren. De helft(!).
Met dat cijfer in het achterhoofd bedenk je je wel twee keer voor je het hamburgermenu inzet. En toch is het niet ongebruikelijk. Zo kan een hamburgermenu ook als secondair menu worden gebruikt. Een “old school” menu voor de belangrijkste navigatie en een hamburgermenu voor items die minder belangrijk zijn.
Een andere overweging is het te gebruiken om het menu of de navigatie te minimaliseren of te maximaliseren. Een goed voorbeeld zijn de apps van Google. Ga naar Gmail, Google Calendar of Youtube en je kunt het grote menu aan de zijkant minimaliseren met het hamburgermenu.
Zo zijn er dus meerdere manieren om het hamburgermenu in te zetten op de website.
Dus, hamburgermenu op de desktop? Ja of nee?
Vanuit het design oogpunt zeg ik ja, al mag het wel een overhaul krijgen. Dat zie je ook vaker door met 2 streepjes te werken of 3 die niet gelijk zijn qua lengte. Ik vind het zelf mooi en heb er geen last van als ik het moet gebruiken.
Maar kijk je naar de gemiddelden, dan is het een afrader. Het is een obstakel om te navigeren op de website en frustreert bezoekers bij de zoektocht naar informatie. En als je iets niet wil….
Je ziet veel websites weer terug gaan naar een ouderwets menu. Omdat het verkeer tegenvalt of omdat de feedback negatief is. Daarmee wordt wel onderstreept dat het geen geweldige oplossing is.
Het hamburgermenu is een leuke aanvulling voor desktop om extra informatie te tonen, maar primair niet het beste idee om in te zetten.