Artificiele intelligentie, kunstmatige intelligentie of AI, nieuw is het niet. Ik ga geen geschiedenisles schrijven, maar het bestaat alm langere tijd. Waarom kregen we er niet eerder mee te maken? Rekenkracht. Pure, brute rekenkracht die in staat is te berekenen welke informatie of woorden je zoekt. Die rekenkracht is er inmiddels, tenminste, er is genoeg om ‘AI’ tot leven te wekken.
Aan alle kanten wordt er geroepen dat werk gaat verdwijnen en dat het nu echt anders is dan bij andere ontwikkelingen. Daarbij gaan de meeste mensen eraan voorbij dat dit bij iedere ‘revolutie’ werd geroepen. Elke keer is het echt anders en elke keer valt het mee. Ik denk dat het op dit moment ook zo is.
AI in mijn werk
Ja, AI heeft ook in mijn werk als webdesigner, copywriter en contentmarketeer invloed. Heel veel zelfs. Afbeeldingen genereren, teksten laten schrijven en controleren en zelfs hele designs van websites, logo’s en andere onderdelen, het kan allemaal met AI.
En ja! Ik gebruik AI in mijn werk, iedere dag weer. Als copywriter is het heel handig om een tool te hebben die online research kan doen voor je en de antwoorden geeft. Het helpt enorm als ik niet zelf 5 websites hoef te bezoeken om te verifieren of iets klopt. En als ik de tekst klaar heb, even door ChatGPT of Gemini gooien om te zien of alles klopt en ik geen gekke foutjes heb gemaakt. Een kritische blik die me helpt beter te worden in mijn werk dus.
Voor afbeeldingen kan ik nu zonder stockfoto’s aan de slag. Lang zoeken is daarmee niet meer bij, ik beschrijf wat ik nodig heb en binnen een paar seconden is de afbeelding er. Het scheelt me tijd en het levert een afbeelding die uniek is.
En daar houdt het echt niet op, want in de producten van Adobe zit inmiddels ook voldoende AI om me verder te helpen. Maar doe ik alles met AI? Nee. AI ondersteunt me in mijn werk, het is een tool die me helpt beter en sneller te werken.
Gaat AI het overnemen?
Werk overnemen? Nee! Taken? Ja. Mijn werk is meer dan AI kan doen. Een ondernemer die een website wil zal nog steeds liever iemand aan het werk zetten om het voor hem/haar te doen. Ik zie het niet gebeuren dat jij als ondernemer denkt, ik ga het zelf doen met AI. Want onderaan de streep is er meer dan alleen een prompt en wat clicks die nodig zijn om een website neer te zetten. Hoe makkelijk bedrijven het ook laten lijken.
Datzelfde geldt voor content. Copy kun je door ChatGPT, Gemini of Claude laten schrijven. Er komen mooie teksten uit. Maar past het in jouw format en klopt het? Dat is maar de vraag.
Dus ja, AI gaat taken overnemen. Maar de menselijke hand aan het werk is belangrijk. Die maakt het verschil.
AI content is generiek
Ik vond het een interessante opmerking die ik hoorde, AI is getraind op historische data en kan daarom niets nieuws verzinnen. En dat is waar, AI wordt getraind op data van het internet en dat is allemaal al geweest. Kort of lang geleden. Dus echt iets nieuws verzinnen kan het niet.
Daarnaast is het belangrijk om je te onderscheiden. Content van AI is niet uniek. Het brengt niets nieuws. En hoewel het in gevallen niet van echt te onderscheiden is, zal het op den duur oppervlakkig aanvoelen. Kijk naar muziek, Suno stelt je in staat een nummer te maken met tekst en al. Geef een idee en de tool maakt het. En het klinkt aardig. Maar zit er leven in? Zeker niet. Het is muziek die je als behang kunt aanzetten, net als de lofi muziek op Spotify. Maar luister je goed, dan haak je al snel af.
Daarom is het belangrijk onderscheidende content te maken en de menselijke hand te hebben in het ontwerpproces. Daarmee maak je iets anders, iets nieuws. En ja, dan mag AI echt wel helpen in dat maakproces. Graag zelfs, het zorg ervoor dat ik meer klanten kan bedienen.