Kunstmatige intelligentie, ofwel AI, is booming! Van alle kanten komt nieuws over AI, nieuwe tools met AI en weet ik veel wat nog meer met en over AI mijn kant op. Iedereen valt bijna letterlijk over elkaar met nieuws over AI. Inmiddels zijn doemdenkers al bezig met de theorie dat AI de wereld compleet om zeep zal helpen. En dat terwijl AI volgens mij alleen nog maar een slimme tool is die voor je kan werken. Maar, daar kom ik nog wel op terug.
Op Google I/O van 2023 introduceerde Google een enorme hoeveelheid AI-implementaties aan voor de verschillende producten van Google. Aan alle kanten wordt AI geïntroduceerd aan de gebruikers, en zal deze AI zorgen voor een enorme sprong vooruit in de workflow. Ik kan alvast niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Google benadrukte in de keynote dan ook in iedere zin de term AI of generatieve AI. Daarnaast benadrukte Google dat al heel lang werkt aan en met AI. Des te opvallender was de keuze van Apple om tijdens WWDC 2023 de term AI níet te gebruiken. En zo waren er nog een paar termen die ontbraken.
Apple
Wie denk dat Apple niet werkt aan AI heeft het mis. Apple doet wel degelijk een duit in het AI gegenereerde zakje. Waarom ze er niet over praten? Omdat Apple zich wil onderscheiden van de rest, en dat doen ze bijzonder goed.
Concurrenten op het gebied van smartphones pochen graag met feiten. Wij hebben de beste camera, de grootste batterij of het helderste scherm! Claims die op dat moment waar zullen zijn en waar veel mensen enthousiast van worden.
Apple doet dat niet om te vermijden dat ze worden vergeleken met de concurrentie, althans niet direct. Dat laten ze aan journalisten om uit te zoeken.
Het niet vergelijken van Apple producten laat zien dat ze zich geen zorgen maken om de rest. Apple is alleen maar bezig met hun eigen producten. De concurrenten? Laat die maar met de feitjes komen.
Branding
In plaats daarvan “branden” ze alle features van hun producten als een innovatie van Apple. Ze komen niet met een vingerafdrukscanner, maar TouchID. Gezichtsherkenning? FaceID. Een van de laatste in deze rij van innovaties? Dynamic Island. Een zwevende notch in je scherm. En ja, met de software er overheen is het meer dan alleen en notch…
En de cijfers van de accu of zo benoemen? Nee. In plaats daarvan gaat de accu in de nieuwe iPhone langer mee dan ooit! En, geef toe, dat klinkt toch beter ook!!
Maar het gaat verder.
Controle
Apple heeft graag de controle. Waar Google en andere techbedrijven zich verbinden aan termen als AI en VR doet Apple dat juist niet.
Zodra AI als fenomeen in een neerwaartse spiraal terecht komt, omdat het écht de wereld aan het verrampeneren is, komen alle producten die hier sterk mee verbonden zijn in een verdomhoekje en daalt de waarde naar 0 of minder.
Denk maar terug aan de publieke vernedering van Google Bard toen deze openlijk ging hallucineren.
Door jouw bedrijfsnaam hier niet aan te verbinden is deze associatie er niet. Want Apple is wel degelijk bezig met AI, dat blijkt wel uit de keynote tijdens WWDC dit jaar waar Machine Learning en Intelligent Input als termen werden gebruikt, maar slechts een enkele keer.
Op deze manier kan Apple een veel stabielere koers varen met de producten en onderscheid het zich van de rest. Want Apple maakt zich er ogenschijnlijk niet druk om.
Apple heeft een hele lijst met namen die ze hebben voor diensten en producten die ze bieden en die je waarschijnlijk wel zult herkennen.
Apple lijkt zich al met al niet druk te maken om wat de rest doet, maar ze kijken zeker wel naar wat de rest doet. Ze weten het alleen heel goed te verbergen met een verdomd slimme marketing!